تبلیغات
عارف موزیک - فشار خون بالا

امروز:

فشار خون بالا


متاسفانه بیماری فشار خون بالا  که در اصطلاح پزشکی به آن هایپرتنشن گفته می‌شود در جهان امروز و به خصوص در کشورهای صنعتی و در حال توسعه رشد فزاینده‌ای داشته است.

این بیماری در صورت عدم توجه و مراقبت صحیح می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد چرا که فشار خون بالا باعث می‌شود قلب برای آنکه بتواند بر سختی رگ‌ها غلبه کرده و خون را به تمام بدن برساند سریع‌تر از حالت معمول بزند و در نهایت ممکن است منجر به مسائل و بیماری‌های دیگری از جمله بیماری‌های کلیوی یا حتی ایست قلبی شود.

به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم به توضیح چیستی و چرایی فشار خون و همچنین دلایل بروز آن و در نهایت روش‌های پیشگیری و درمان فشار خون بالا بپردازیم. با بخش بیماری ها و درمان مجله بیست ستون همراه باشید.

منظور از فشار خون در واقع مقدار فشاری است که خون در هنگام عبور از رگ‌ها به دیواره آن‌ها وارد می‌آورد.

فشار خون به طور کلی به دو دسته تقسیم‌ می‌شود: سیستولی یا ماکسیسم و دیاستولی یا مینیمم.

تعریف دیگری که از فشار خون وجود دارد در واقع به فرمول علمی آن مربوط است و عبارت است از میزان پمپاژ خون توسط قلب ضربدر مقاومت محیطی.

برای اندازه گیری فشار خون از انواع مختلف دستگاه فشار سنج استفاده می‌کنند که در انواع ابتدایی آن به وسیله ستون جیوه اندازه گرفته میشد اما امروزه انواع عقربه‌ای و دیجیتالی آن بسیار پرکاربرد است. واحد اندازه گیری فشار خون میلیمتر جیوه است.

احتمالا شنیده‌اید که فشار خون ایده‌آل برای یک فرد معمولی 12 روی 8 است. این مطلب بدین معنی است که فشار ماکزیمم یا سیستولی باید 120 یا کمتر (که اصطلاحا 12 گفته می‌شود) و فشار خون دیاستولی باید 80 یا کمتر (که اصطلاحا 8 گفته می‌شود) باشد. 

روش‌های پیشگیری از فشار خون

با رعایت برخی نکات می‌توان از بیماری فشار خون پیشگیری کرد و حتی با تشخیص به موقع و درست فشار خون بالا نیز می‌توان تا حدی از خطرناک شدن این بیماری جلوگیری کرد.

برخی از نکاتی که رعایت آن‌ها به پیشگیری و کنترل فشار خون کمک می‌کنند در ادامه آورده شده‌اند:

1- رعایت رژیم غذایی صحیح و مناسب که نیازهای بدن را پاسخگو باشد.

2- ورزش و فعالیت جسمی و پرهیز از نشستن‌های طولانی مدت

3- جایگزین کردن گوشت سفید با گوشت قرمز

4- پرهیز از خوردن انواع فست فود و مصرف غذاهای خانگی آب‌پز یا بخارپز

5- مصرف میوه و سبزیجات به صورت مستمر

6- کاهش مصرف نمک

7- دوری از شرایط استرس‌زا و تلاش برای داشتن آرامش ذهنی

8- کنترل وزن و پرهیز از پرخوری

9- اندازه گیری منظم و دوره‌ای فشار خون

10- عدم مصرف الکل

11- ترک سیگار

12- پرهیز از بارداری در سن بالا

13- پرهیز از مصرف خودسرانه داروها

14- مصرف مواد چربی سوزی مانند سرکه سیب

.

منبع: بیست ستون


نوشته شده در : دوشنبه 28 آبان 1397  توسط : علی خوبیان.    نظرات() .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر